Jaké jsou možnosti tvorby webových stránek

Potřebu vlastního webu pociťuje dnes každá podnikající fyzická i právnická osoba.. Proniknout na bezbřehé vlny internetu není až tak složité a může to zvládnout úplný začátečník. Tvorba webových stránek se může odehrávat podle následujících scénářů:

  • naprostou svépomocí
  • s použitím šablony zdarma
  • s využitím placené šablony
  • zaúkolováním profesionální firmy

Pro co se rozhodnout? 

  • Tvorba webových stránek za hubičku – není to podezřelé? 

Pořadí předchozího sloupečku zohledňuje náklady  a jednotlivé eventuality jsou seřazeny od nejlevnějších po nejdražší. Pokud má někdo rád výzvy a učí se nové věci jako když bičem mrská, udělá si svoje webovky, a jestli se mu to povede, má vystaráno. V případě, že svým kreativním a technickým schopnostem tolik nedůvěřuje, ale chce šetřit, může využít volně přístupnou webovou šablonu. Oba příklady z rozpočtu odeberou pouze povinné  poplatky. Nastupuje zde ovšem zádrhel číslo jedna: bezplatné šablony mají řadu omezení – nejsou určeny pro komerční účely, nelze je nijak upravovat, často jsou automaticky spojeny s reklamami. Často na nich musí zůstat uvedeno jméno autora, které může představovat problém pro vyhledávače. 

Zlatá střední cesta

Šablony jsou vlastně prázdné webové stránky. Placená, tedy zakoupená šablona je už majetkem nového majitele. Ten, když do ní doplní konkrétní texty, získá svůj téměř plnohodnotný web. Musí sice slevit z nároků na originalitu, nicméně vzhledem k množství řádově tisíců šablon, jež jsou k dispozici, je pravděpodobnost zcela identických stránek dvou subjektů poměrně malá. Nicméně přesto existuje. Předpřipravené “ formuláře” webovek jsou specializované; lze nalézt šablony pro různé uživatele – od restaurací po ženskou módu nebo softwarové produkty. Říkáte si: To chci – za kolik? Cena se podle vlastností šablony (laicky řečeno co umí a jak vypadá) pohybuje od několika stovek po několik tisícovek, částku deset tisíc lze chápat jako strop. I když se připočtou všechny nutné výdaje spojené s “uvedením šablony do chodu”, v konečném součtu je cena asi třetinová ve srovnání s webem na míru, nejdražší variantou ze všech.

Pozor na nový výraz responzivní

Při výběru šablon je třeba dbát na to, aby se na jejich základě vytvořené webové stránky dobře zobrazovaly v menších zařízeních, jako jsou tablety nebo mobilní telefony. V opačném případě klesne návštěvnost stránek o více než polovinu (uvádí se 60 %), a to už je tak výrazný rozdíl, že by měl trápit nejen toho, kdo prostřednictvím webových stránek dělá svůj byznys. 

  • Nejsem tak bohatý, abych…

… si mohl dovolit kupovat levné věci. Bonmot tradičně připisovaný legendárním německým finančníkům by měl v souvislosti s webem oslovit ty subjekty, pro které jsou jejich stránky existenčně důležité nebo které se speciálně svými stránkami nějak signifikantně prezentují a chtějí vyniknout. Zavedené kadeřnictví na malém městě, které má stálou klientelu založenou na osobní známosti, potřebuje webovky jen pro forma a hezká šablona s jednoduchým textem zcela ideálně poslouží. Společnost, která se chystá proniknout na trh, nebo nadnárodní korporace si raději připlatí za profesionální služby. Specializovaná firma zohlední speciální požadavky, zajistí  výjimečnost stránek a ohlídá po celou dobu jejich existence atraktivnost pro vyhledávače i návštěvníky z cílové skupiny. Je to podobné jako se šablonami pro napsání životopisu –  prefabrikovaný se posílá jen jako formální povinný úkon pro založení do složky zaměstnavatele, ale pokud na něm při získání vytouženého místa opravdu záleží, řeší se každé slovo a rukopis.  

  • Máte své webové stránky? Využíváte  je k podnikání? Setkali jste se s tím, že dvě různé osoby nebo firmy měly úplně stejně provedené webové stránky?